Har kvinder sværere ved at tabe sig?

Måske har du hørt det før: “Det kan ikke betale sig at træne, fordi din appetit stiger alligevel så meget, at du hele tiden er sulten”. Og selvom det måske skulle være sandt, er træning alligevel utroligt vigtigt for din generelle sundhed, muskel- og fedtmasse – så det giver altid mening at træne.

Men er der noget om snakken? Er det sværere for kvinder at tabe sig med træning som værktøj?

Mænd forbrænder mere

I disse tider er det muligvis ikke populært at sige, men mænd og kvinder er forskellige.

Fordi vi kvinder har en lavere kropsvægt og ofte lavere fedtfri masse, forbrænder mænd ganske enkelt mere, når de træner (hvis vi laver nøjagtig samme træning ved samme intensitet).

Sådan er det bare, og det kan ikke laves om. Men det betyder langt fra, at kvinder ikke kan tabe sig ved hjælp af motion.

Bedre at tabe sig gennem træning end via en kur

Faktisk er det sådan, at vi kvinder er mere følsomme, når det kommer til ændringer i vores energibalance. Hvis vi er i “balance”, betyder det, at vi indtager samme mængde energi (kalorier), som vi forbrænder. Holder du vægten, er du i balance, men i løbet af en uge/måned/år varierer denne selvfølgelig. Vi spiser eksempelvis ofte mere juleaften, end vi gør en tilfældig tirsdag.

Men kvindekroppen påvirkes i højere grad af disse ændringer. Går du på kur, forsøger du at tippe energibalancen, så du indtager mindre energi, end du forbrænder = vægttab. Men når du bliver mere restriktiv i forhold til kosten, risikerer du, at kroppen forsøger at modvirke dette. Du bliver mere sulten. Måske mindre mæt ved de samme måltider. Og det kan lede til, at du igen spiser mere og dermed ikke taber dig.

Men den effekt er ikke lige så udtalt, hvis du i stedet for at spise mindre, træner mere. Umiddelbart.

Det betyder ikke, at du bare skal træne løs, fordi kronisk (over)træning er også en udfordring i forhold til vægttab.

Men det betyder, at ønsker du at tabe dig, vil du med al sandsynlighed have nemmere ved at gøre gennem motion end ved at fjerne frokosten.

En kombination af begge på en struktureret og tilrettelagt måde er selvfølgelig bedst, men skal du starte et sted, anbefaler jeg klart at starte med at dyrke motion.

Nogle typer motion øger sulten mere end andre

Dette overrasker dig måske, men hvis du er en af dem, der foretrækker en rask gåtur frem for styrketræning og spurter, gør du muligvis dit vægttab en bjørnetjeneste.

En rask gåtur eller timelange cykelture i fitnesscentret øger umiddelbart din sult mere end eksempelvis 30 minutters intens styrketræning efterfulgt af 5-10 minutters spurter/intervaller. Eksemplerne er blot eksempler, så tag ikke varigheden for gode varer – det afhænger af dit træningsniveau og andre faktorer.

Pointen er, at lavintens træning umiddelbart øger sulten mere end højintens træning, selvom vi måske ofte tror det modsatte. Historisk set er det jo lange powerwalks og crosstrainer-sessions, der bliver brugt, når man skal tabe sig – det er ikke nødvendigvis vejen frem.

Intensiteten skal være tilpas høj – ellers risikerer du at bruge oceaner af tid i centret kun for at øge din appetit efterfølgende.

Har kvinder så sværere ved at tabe sig?

I teorien kan man godt argumentere for, at det er nemmere for mænd, fordi de forbrænder mere ved “det samme” arbejde. Men hvad nytte gør det at ærgre sig over? Du vil aldrig kunne ændre det faktum, at mænd forbrænder mere end kvinder ved samme intensitet.

I stedet for kan du være klog omkring dit vægttab og fokusere på de aspekter af vægttabet, der giver dig det største udbytte. Begynd at træne et eller andet for at øge din forbrænding. Dernæst kan du begynde at se på din kost. Ingen af delene kan stå alene, men spiser du ganske almindeligt og fornuftigt, vil du muligvis få mere ud af at få kroppen i gang end at spise mindre.

Spis mindre og lav mere er ikke altid vejen frem. Ofte er det spis bedre (ikke nødvendigvis ensbetydende med mindre) og lav noget.

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /customers/0/4/b/birgittelarsen.dk/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/0/4/b/birgittelarsen.dk/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860