Ida – fladere mave og færre migræneanfald

Fortæl om dig selv. Hvorfor opsøgte du hjælp i performance gym / Birgitte?

Jeg er 23 og læser til socialrådgiver. Jeg har lidt af kronisk migræne siden januar 2011 og igennem de sidste par år, er vægten samtidigt ligeså stille sneget sig op på næsten 80 kg. Jeg var endt i en ond cirkel. Det eneste der egentlig hjalp på kvalmen under migræneanfaldene var lakridser, samtlige forebyggende medicinpræparater påvirkede min sultfornemmelse, neurologer og læger kunne ikke give mig en prognose bedre end: ”Du skal være rigtig heldig, hvis antallet af migræneanfald falder med bare 25%”, for godt to år siden fik jeg endda at vide af hovedpineklinikken i Århus, at jeg nok bare skulle lære at leve med det. Jeg fik migræne af at stå på rulleskøjter op ad selv de mindste bakker, cykling op ad bakker og i det hele taget mange forskellige motionsformer. Jo højere intensitet, desto værre blev migrænen. Samtidigt kunne jeg ikke finde overskuddet til at stå og kokkerere i et fælles køkken, samtidigt med følelsen af, at en lille mand stod og hamrede med en hammer inde bag mit øje, hvilket førte til enten ingen mad eller nemt færdiglavet mad. Jeg var sengeliggende mere eller mindre hver tredje dag pga. migrænen, når det så var så skidt at jeg bare lå og rodede rundt i sengen af ren frustration, badet i sved og tårende trillende ned ad kinderne, nåede jeg ofte til det punkt, hvor alting da også bare kunne være lige meget, og det eneste der kunne hjælpe (bildte jeg mig selv ind) var slik.

 

I februar meldte jeg mig ind i et fitness center, og tømte ud af færdigretter osv. i mit køkkenskab, men hver gang migrænen kom, faldt jeg tilbage hvor jeg startede. Jeg kom frem til, at jeg vel manglede et ordentligt spark i røven, for at sige det lige ud, så jeg fik målt min fedtprocent i fitnesscentret på en vægt, 36%! Jeg var i chok! Jeg ringede til en kammerat med det samme jeg kom hjem, det hjalp ikke ligefrem, at han fik fortalt mig meget direkte, at jeg godt nok også havde taget meget på. Han foreslog mig at undersøge muligheder med en personlig træner, det kunne jo muligvis også hjælpe på migrænen. Først blev jeg egentlig bare ked af det, men jeg kunne jo godt selv se, at den var gal, både ift. vægten og at min livstil nok ikke ligefrem gavnede migrænen. Det endte altså alligevel med, at jeg fik det spark jeg havde brug for.

 

Jeg fandt hurtigt frem til Birgitte, og jeg læste flere af hendes blogopslag mange gange. Der var især én historie der inspirerede mig, og det var Mille Køpke’s (Fra skadet rygpatient til fitnessatlet), fri for smertestillende efter bare 2 uger ved Birgitte. Jeg kom derfor frem til at, hende Birgitte, hun kan virkelig noget! Desuden har jeg siddet med elektroder i panden dagligt(Cefaly), forsøgt magnet terapi, akupunktur, laser terapi, biofeedback, mindfullness, utallige medicinske forebyggende migrænepræparater osv. – alt uden effekt på migrænen. Jeg kom derfor frem til, at det klart var et forsøg værd med sådan et træningsforløb. Selv hvis der ikke kom en bedring med migrænen, så ville jeg jo stadig opnå noget med vægt og kost, det kunne således umuligt gøre noget værre, end det allerede var.

 

Jeg skrev til Birgitte den 28 marts, og fortalte lidt om min situation, allerede dér kunne jeg slet ikke vente med at komme i gang! Vi aftalte et møde den 28 maj, hvor Birgitte kunne fortælle mig at min fedtprocent altså ikke lå på de 36%, som vægten havde vist, men 29% – dog, stadig slemt nok! Desuden havde hun ift. min migræne sat nogle tider af til ART behandling hos Thomas Dybdahl for mine spændinger, hvilket jeg virkelig har haft stor gavn af! Hele vejen igennem forløbet var Birgitte i det hele taget meget opmærksom på min migræne og påpasselig med at træningsøvelser ikke triggede et anfald.

Skærmbillede 2014-08-05 kl. 13.21.50

Hvordan har det været at ændre kost og træning?

Jeg har ingen evner i et køkken, eller det havde jeg ikke, nu er de bare meget mangelfulde. Så jeg var godt forberedt på, at kosten ville blive det sværeste. Jeg troede dog, at det jeg ville have sværest ved at undvære ville være sukker, men overraskende nok var det faktisk mælk. Ellers så var det en rigtig god kostplan med mange muligheder, således at det var mad jeg godt kan lide. Desuden fandt jeg hurtigt ud af, at Faxe Kondi Free gør underværker for sukkertrangen!

 

Men det allersværeste igennem hele det her forløb, har klart været det sociale. Det har ikke generet mig at have madpakke med til fødselsdage, men nærmere den manglende accept af dette.

Skærmbillede 2014-08-05 kl. 13.23.46

Har du opnået de resultater du forventede?

Mine mål var:

– minus 10 kg

– en fedtprocent på 18%

– en fladere mave

– forhåbentlig færre migræneanfald

 

Resultatet blev:

– minus 10,9 kg

– fedtprocent på 19,5%

– minus 12 cm om taljen

– jeg har haft 7 migræneanfald siden den 28. juni – hvilket ifølge Hovedpineklinikken

i Århus slet ikke lå indenfor en realistisk prognose.

 

Så ja, jeg har i den grad nået mine mål, og jeg har ligeledes også sat mig nogle nye.

Skærmbillede 2014-08-05 kl. 13.27.48

Har du oplevet andre resultater end de træningsrelaterede?

Udover den massive forbedring ift. migrænen og et medicinforbrug der er mere end halveret, kan jeg stå på rulleskøjter og cykle opad bakker igen. Min søvnkvalitet er blevet bedre. Jeg har fået det meget bedre med mig selv. Jeg har meget mere energi og overskud i løbet af dagen. Desuden er jeg blevet meget bedre til at sige fra, simpelthen fordi det er ‘simpelt’ at sige fra ift. mad uden længere forklaringer, hvilket har hjulpet mig i flere andre situationer. Desuden føler jeg virkelig, at jeg har fået kontrollen tilbage. Jeg er slet ikke længere styret af migrænen i samme grad, så i det hele taget har jeg bare fået det rigtig godt!

Skærmbillede 2014-08-05 kl. 13.31.58Skærmbillede 2014-08-13 kl. 08.22.19

Hvad skal der ske fremover med din kost og træning?

Som tidligere nævnt har jeg sat nye mål, og det er dem kursen går mod nu, dog i et roligere tempo. Det er jo fantastisk, at Birgitte har givet mig en træningsplan, jeg nu har påbegyndt selv, så jeg ikke kommer til at laller rundt i fitnesscentret, uden at vide hvad jeg skal give mig til. Udover at den selvfølgelig skal følges, så er planen at jeg skal cykle frem og tilbage til min kommende praktikplads (20 km tur/retur), og ruten er selvfølgelig testet. Jeg bliver desuden ALDRIG mere en sukkergris igen. Jeg skal forbedre mine køkkenkundskaber, jeg skal have madpakke med, hver dag! Og ikke flere kantine-chokoladeboller til mig!

 

Tilføjelser fra Ida:   

Og lige til sidst:

 

Kære Birgitte

Tusind tak for nogle dejlige succesoplevelser, minus en masse kg, overflødig fedt og ekstra centimeter, og ikke mindst tusind tak for reduktion af medicinforbrug og færre migræneanfald. Uden din hjælp og din evne til at få mig til at føle, at det også er vigtigt for dig, at jeg når mine mål, var det aldrig lykkedes! Det har været et helt fantastisk forløb, både hyggeligt, hårdt, lærerigt og sjovt!

 

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /customers/0/4/b/birgittelarsen.dk/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/0/4/b/birgittelarsen.dk/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860