Inkontinens og løb efter fødsel

Da jeg startede en af mine klienter op i sommers, havde vi en god snak om hvad hun lavede af træning nu, hvad hun havde af muligheder og forventninger til træning fremadrettet. Hun har et barn på to år, så derfor spørger jeg også ind til hendes fødsel og om hun har haft nogle komplikationer. Hun havde haft en stor bristning, så derfor spørger jeg nærmere ind til det og spørger selvfølgelig også ind til om hun kan holde på vandet.

Det kunne hun – kun undtagen ved host, nys, hop og løb. Når hun løb, skulle hun tisse for hver 100-200 meter og skulle hele tiden ind bag en busk og sidde.

Inkontinens og træning

Lad mig gøre det helt klart – det er aldrig ok at lække urin under træning. Det er ikke en “normal” ting, som hører til at være mor. Det sker for cirka hver tredje kvinde, og er et symptom på, at der kan være et underliggende problem i bækkenbunden.

Inkontinens kan opstå i forskellige scenarier:

  • Host og nys
  • Hop, skrællemænd, burpees, sjipning mm.
  • Løb
  • Squat, dødløft, military pres (øvelser med stort pres og belastning på bækkenbunden)

Forskellige scenarier kan opstå – du kan få øget tissetrang og skal på toilet flere gange under din træning/løbetur, du når at klemme sammen lige inden du tisser, eller at du ikke kan holde igen og lækker urin og tisser i bukserne.

Problemet kan skyldes flere forskellige faktorer:

  • Svag bækkenbund
  • Overaktiv bækkenbund
  • Forkert koordination/aktivering af bækkenbunden og de omkringliggende muskler

Løsningen er ikke altid at lave flere knibeøvelser, især ikke med en overaktiv og spændt bækkenbund, da det vil gøre muskalaturen endnu mere spændt, og måske i sidste ende forværre problemet.

Hvad gør jeg?

Først og fremmest skal du stoppe med den øvelse eller aktivitet, hvor din inkontinens viser sig. Det hjælper ikke at være stædig her, og blive ved med at forsøge. Du kan kontakte din læge og få en henvisning til en fysioterapeut, eller du kan selv finde en fysioterapeut med speciale indenfor bækkenbunden. Det hedder en gynobsfysioterapeut og du kan finde en behandlerliste lige her.

For min klient var løsningen at arbejde på arvæv, afspænde bækkenbunden og ændre teknik i sine knib samtidig med styrketræning, som har haft fokus på at styrke hende omkring knæ, baller og hofter. Nu er vi kommet så langt, at hun kan begynde at løbe igen og løber intervaller af 400 meter uden en øget tissetrang.

 

 

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /customers/0/4/b/birgittelarsen.dk/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/0/4/b/birgittelarsen.dk/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860