Mamalife – Lidt træning er bedre end ingen

Livet som mor kan være hårdt – ingen tvivl om det. Især i de første par år vil der være perioder, hvor du har umådeligt travlt, der vil være perioder, hvor du sover elendigt og generelt vil der egentlig bare være perioder, hvor du mangler energi. Big time.

I de perioder er det ofte fysisk aktivitet, der bliver nedprioriteret. Ofte helt skåret væk. Men fjerner du helt alle former for fysisk aktivitet eller træning, gør du faktisk dig selv og din familie en bjørnetjeneste.

Nemmere at vedligeholde

Generelt er det sådan, at det er nemmere at bevare styrke, form og/eller kondtion, end det er at opbygge den.

Hvis du eksempelvis har opnået en form eller en kondition, du er rigtig godt tilfreds med, skal der markant mindre til at vedligeholde denne end til at opbygge den igen.

Derfor gør du dig selv en bjørnetjeneste, hvis du helt sløjfer træningen. Så skal du nemlig igang med opbygge din form, styrke og kondition igen.

I de travle, stressede og hårde perioder, kommer du rigtig langt ved at sænke mængden af din træning (volumen/tid) – men ikke nødvendigvis frekvensen (hvor ofte). på din træning.

Det betyder, at er du vant til at løbe tre ugentlige ture på 40 minutter, kan du måske nøjes med at løbe tre ture på 20-30 minutter. Eller er du vant til at styrketræne fire gange om ugen, hvor du altid laver 3 sæt á 10-12 gentagelser i alle øvelser, kan du skære det ned til 2 sæt i alle øvelser. Ofte vil du faktisk ikke miste styrke eller kondition, hvis det blot er for en periode.

Ved at reducere mængden af din træning, reducerer du samtidig tidsforbruget og dit energiforbrug. Med andre ord får du motioneret, men uden at det nødvendigvis tager fra dit (måske minimale) overskud. Samtidig vil du opleve, at du faktisk bevarer form, styrke og/eller kondition langt bedre. Og det betyder, at når de hårde perioder slutter, er du tilbage på no time. I stedet for at skulle kæmpe dig tilbage.

Undgå bølgedalen

Der findes få ting så demotiverende, som at bygge noget op – blot for at se det hele forsvinde igen og så starte forfra. Det kender vi alle.

Ved at gøre som foreslået ovenfor, kan du undgå at ryge ind i en konstant bølgedal i forhold til fysisk aktivitet.

I stedet vil du opleve, at du måske ikke bliver stærkere eller hurtigere eller i bedre form, men du bevarer det, du har opbygget. Så kan du, når den hårde periode slutter, bygge yderligere på.

Derudover ved vi, at det er sundt at motionere. Det øger levetiden, energiniveauet og glæden ved hverdagen. Du og jeg ved begge, at det giver energi at bruge energi. Så bare det at komme ud 15-20 minutter et par gange om ugen vil give dig et kæmpe energi- og mentalt boost, som ikke kan erstattes af at ligge på sofaen – selvom den ofte er ved at sluge en til daglig.

Det er klart, at oplever du hele nætter stort set uden søvn (og det gør de fleste med børn), er træning måske ikke en god ide. Men hvis du kan mønstre bare en smule energi, er det altid godt at gå en tur og få lidt frisk luft. Måske skal du lade barnevognen stå og lade din mand/kæreste/samlever sørge for jeres barn, så du også kan få lidt tid uden baby/barn. Det er nogle gange tiltrængt.

Så husk på, at selvom du er inde i en hård periode, vil du takke dig selv for at hænge i med din træning/motion – også selvom du laver mindre, end du plejer. Det betaler sig altid 🙂

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /customers/0/4/b/birgittelarsen.dk/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/0/4/b/birgittelarsen.dk/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860